Un electromotor auto este un dispozitiv ce transforma energia electrica in energie mecanica pentru a pune in miscare vehiculul. Este utilizat in majoritatea autovehiculelor electrice si hibride pentru a propulsa rotile si a genera tractiune.
Functionarea unui electromotor auto se bazeaza pe principiul inductiei electromagnetice. Acesta este compus dintr-un rotor (partea mobila) si un stator (partea fixa). Rotorul contine o serie de bobine infasurate pe un miez de fier si este montat pe axul motorului. Statorul are si el bobine infasurate, dispuse in jurul rotorului. Atunci cand curentul electric trece prin bobinele statorului, se genereaza un camp magnetic care actioneaza asupra rotorului.
Cand curentul electric trece prin bobinele statorului, se creeaza un camp magnetic rotativ. Acest camp magnetic actioneaza asupra bobinelor rotorului, care sunt plasate in asa fel incat sa fie influentate de campul magnetic generat de stator. Datorita acestei interactiuni, rotorul incepe sa se roteasca, generand astfel miscarea necesara pentru propulsia vehiculului.
Pentru a controla viteza si directia de rotatie a electromotorului, se utilizeaza un controler electronic, care regleaza curentul electric furnizat catre bobinele statorului. Prin intermediul acestui controler, se poate obtine o variatie a puterii si a cuplului motorului, in functie de solicitarile de conducere.
Electromotoarele auto prezinta numeroase avantaje, cum ar fi eficienta ridicata in transformarea energiei electrice in energie mecanica, absenta emisiilor poluante in timpul functionarii si un cuplu constant disponibil de la plecarea din mers. De asemenea, acestea sunt mai putin complexe din punct de vedere mecanic decat motoarele cu ardere interna si necesita mai putina intretinere.
In concluzie, electromotorul auto este un component esential in vehiculele electrice si hibride, transformand energia electrica in energie mecanica pentru a propulsa vehiculul si a-i oferi tractiune.